Q&A

Vraag en antwoord …

De reputatie van Taxitel is er één van steeds stipt op tijd te zijn. De verkeersmoeilijkheden zijn echter niet van de poes in de as Antwerpen-Mechelen-Brussel. Hoe doen jullie dat ?

Antwoord: We hebben onze eigen wagens die elke actief zijn in hun sector. Als een wagen bezet is in zijn sector, dan wordt dit opgevangen door een andere wagen die vrij is. Zijn alle wagens bezet, dan doen wij beroep op externe collega’s. Zo hoeft de klant nooit te wachten: een taxi zal er steeds zijn.

Maar je kan toch niet alles voorzien ? Ongevallen en onverwachte files om maar deze te noemen.

Antwoord: Klopt inderdaad. In deze extreme gevallen verwittigen we de klant zo snel mogelijk van het oponthoud. Maar langer dan een 15-tal minuten heeft het nog nooit geduurd.

De rit naar de luchthavens is goedkoper dan de rit van de luchthavens. Hoe komt dat ?

Antwoord: de luchthavens hanteren erg dure parkeerkosten, ook voor taxi’s. Als wij een klant afzetten, dan hoeven wij niet te betalen. Als we echter klanten afhalen, dan moeten wij de taxi parkeren en soms lang wachten eer de klant uit de transitzone geraakt. Daar zit het prijsverschil.

Vanaf 01 November 2019 is de Mechelse binnenstad één grote fietszone waarin de snelheid beperkt is tot 30km/u en waar inhaalverbod van fietsers geldt. Taxi’s gaan er dus langer over doen om de klant te vervoeren. Wordt de rit dan duurder ?

Antwoord: De ritten worden berekend door de taxameter die in elke wagen aanwezig is. Dat zorgt voor duidelijkheid en sluit alle willekeur uit. Onze taxi’s hebben echter toegang tot de autoluwe straten, waar gewone wagens niet in mogen. De afstand is dus veel korter omdat we binnendoor rijden. Het één zal het ander compenseren. En neen dus, de prijs wordt wellicht niet duurder.

In de ochtend- en avondspits is het soms lang wachten op een taxi. Soms krijgen we zelfs te horen dat er geen wagen ter beschikking is. Wat dan gedaan ?

Antwoord: Dat klopt inderdaad. Daarom raden wij aan uw taxi’s tijdig te reserveren. Onze klanten weten dat. Af en toe gebeurt het dat iemand een taxi vraagt om 08.00u ‘sochtends en een wagen onmiddellijk wilt. Hij houdt echter geen rekening met de benodigde aanrijtijd om tot bij hem te geraken tijdens de spits. Dat is dan iemand die we moeten teleurstellen, maar vliegen kunnen we helaas nog niet.